Річанські кузні в двадцяті роки

....................................................................................................................................................................

 


                                          
  В рідному селі було декілька кузень, розташування їх всіх в 1917-1927 роках не знаю, проте, де більшість з них була розташована, пам"ятаю. На Грудку було три чи чотири кузні, одна на Малій Синьківці проти В.Пугачівки, одна - на Шамрівці, одна на Погорілівщині, біля Шпаків Михайла та Івана, і одна - на Болоті. Серед кузень на Грудку одна належала Герасиму  Морочанцю, дуже цікавому дядьку - неабияк здібному розповідачу, два його сини в ті роки вчилися в Веретенівській (біля Сум) сільськогосподарській школі, в село не повернулися. Кузня на М.Синьківці належала Мудраку, теж видатному дядьку, він був, так би мовити, представником Річанської технічної інтелігенції, ходив у шкіряному піджаку, а на картузі носив технічного значка, одержаного після закінчення Білопільського ремісничого училища. В селі вважався знавцем різних машин і здатністю виготовляти до них складні частини. Крім кузні збудував ще й невеликого «парового» млина, тобто, на бензиновому чи керосиновому двигуні. Кузня і млин були під одним дахом. Кузня  на Шамрівці належала старшому сину Кекенця – Никифору, в 1926 чи в1927 році він переніс ії в кінець Погорілівщини, де вона згодом закінчила своє існування. Володар, її став старим, а син його не захотів бути ковалем. Кузня на «Болоті» в роки першої світової війни розташовувалась на березі болота в кінці Поросюнового провулка, в 1917 чи в1918 році хазяїн її, старий Демченко, кузню цю ліквідував. Згодом з"явилася кузня знову ж таки на «Болоті», але вже проти Коров"яків і належала вона, здається, Коров"яковому Омеляну. Кузня біля Шпаків належала Федору Михайловичу Іванію, моєму сусіду і другу, 1907р.нар.(Ф.М.Іваній-мій хрещений батько.Л.Г.Іваній). В роки колективізації цю кузню він ліквідував і пішов працювати в Річанську МТС в майстерню. Після ліквідації МТС він перейшов працювати в «рідний» колгосп (в колгосп «Зоря»).
     Кузня на селі - це осередок сільської техніки і інформації, і в цьому її привабливість: в кузні завжди хтось був з числених мешканців села, один приходив узнати, чи прийме його замовлення коваль та на коли, другий чекав виготовлення замовлення -цвяхів, кочерги, ножа і т. д., третій - привів конячину щоб підкувати, при цьому завжди йшов обмін новинами. В кузні йшла праця увесь рік, зачинялась вона лише на великі свята, на неділю та на декілька днів під час жнив, коли сам коваль мусив у себе жнивувати.


 

Спогади Г. М. Іванія

Прислав Л. Г. Іваній

.....................................................................................................................................................................

 

Хостинг от uCoz