§ § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § §  *

Весілля

– визначна подія в житті двох людей. Вона навіки пов’язує людські долі. Кожний народ має свої звичаї святкування весіль. Українські весільні обряди досить різноманітні і цікаві. У кожному селі весілля мало свої особливості. З часом звичаї змінювались, з’являлися нові, а деякі зникали назавжди. Я хочу розповісти, в селі Річки Білопільського району.

Весіллю передував так званий малий могорич. Молодий хлопець з сватом – це міг бути хрещений батько або якийсь літній чоловік (обов’язково одружений) приходили до батьків дівчини, здоровались і казали: ”А питайте чого ми прийшли”. Ті запитували і починалось сватання. Якщо батьки дівчини давали згоду, запивали могорич.

Через деякий час відбувались домовини. До дівчини приходив наречений з батьками і хрещеними батьками і домовлялись про великий могорич(скільки людей прийде), про весілля, про калачі, про придане.

Потім були розглядини. До нареченого приходила наречена з батьками і хрещеними батьками. Обдивлялись будинок і хазяйство. Наречена рахувала кутки, щоб знати, скільки треба ”угольників”, рушників. Вибиралось місце для скрині.

На великий могорич до нареченої приходив наречений з батьками, хрещеними батьками та іншими родичами, з її сторони теж збиралися родичі і остаточно домовлялись про весілля.

Треба зазначити, що в селі, здебільшого, весілля відзначалися зимою  між Різдвом Христовим та Масляною.

За тиждень до весілля в обох сім’ях починали ліпити і пекти “утки” з прісного тіста, якими прикрашали коровай. Сам коровай пекли в п’ятницю. Цим займалися тільки одружені жінки.

Коровай ставили на рушник на столі перед тим місцем, де будуть сидіти наречений і наречена. Його прикрашали кетягами калини і “утками”, настромленими на костриці з конопель, до костриць прив’язували паперові стрічки та квіти. Поряд ставили дві пляшки, зв’язані між собою, з житніми колосками (ці колоски на другий день весілля молотили, мололи і добавляли в борошно, з якого потім пекли хліб)

 У суботу перед весіллям везли скриню. Здебільшого двома підводами або саньми везли до нареченого замкнену скриню з речами нареченої (свитку, кожушок, сорочки, хустки, спідниці) та вишиті рушники, “угольники”, подушки, ковдри і простирадла, обов’язково мала бути хазяйська ряднина. Збирались сусіди та родичі подивитись на придане. Скринники знімали в хаті рушники та “угольники” і замість них розвішували свої, показували інші речі з приданого,  коментуючи кожну річ. Скриню не відмикали.

В цей же день наречена одягала весільний вінок, брала під руку хлібину і з старшою дружкою йшла запрошувати гостей на весілля. Першими обов’язково запрошувала майбутніх свекруху і свекра. Якщо вони жили далеко, то їхали підводою чи саньми. Дугу прикрашали квітками, стрічками, вішали дзвіночок. В гриву коням вплітали квіти і трави. Далеко було чути, що їдуть запрошувати на весілля. До сусідів і по своїй вулиці ходили пішки, а до родичів, якщо далеко, їздили. Наречена кланялась в пояс і говорила: “Просив батько, просила мати і я прошу, приходьте на весілля.”

В свою чергу наречений зі старшим боярином запрошував до себе на весілля.

З ранку у неділю вдома у нареченої збирались дружки, молоді незаміжні дівчата, подруги та родички нареченої. Вони одягали молоду в найкраще її вбрання. На голові обов’язково був вінок з білих воскових штучних квітів та стрічок, до якого кріпили дві однакові квітки з правого боку та фату. Все це супроводжувалось  піснями, найчастіше жартівливими.

Гості йдуть на весілля з хлібиною, вітаються і віддають її матері, потім сідають за стіл. Старший брат питає:  “Можна увести молоду?” Діставши згоду, саджає її за стіл на вивернутий кожух (що символізує багатий урожай).Дружки співають:

Як ізвила  (ім’я) віночок,

Покотила в вишневий садочок.

Ой котила  ж його, говорила,

По дружечкам гуляння дарила.

Ой гуляйте ж, мої по дружечки,

А вже ж мені не гуляється,

Гуляння моє та й кінчається

Треба ж мені та до свекра йти,

Треба мені ділечко робити,

Треба мені свекру годити

До двору під’їжджає молодий з боярами на трійці коней, число підвід обов’язково не парне.

Перед ворітьми його зустрічають батьки нареченої з хлібом і сіллю. Мати заводить коня у двір. Старший боярин  заводить жениха у хату і питає: “ Старости-запостарости, дозвольте молодого посадить коло молодої?” Діставши згоду він підводить його до столу і саджає разом з нареченою на посаді. Біля нареченої сидить дружка, а біля нареченого старший боярин. Світилка, молодша сестра нареченого, тримаючи в руках букетик квітів і дві свічки, обводить тричі голови молодих зі словами: “Приляж, приляж од столу (ім’я)”

Дружки світилці співають пісню:

Світилка, як шпилька при стіні,

В неї сорочка не її,

В неї сорочка сестрина,

Виведіть світилку з-за стола.

    Світилка відповідає:

Брешете, дружечки, як свині,

В мене сорочок три скрині,

Ще й четвертий сундучок,

А вам, дружки, болячок.

Батьки, а потім хрещені “поштують” гостей.

Дружки співають:

Здригнулися сіни,

Як бояри сіли,

Ще дужче здригнуться,

Як пива нап’ються.

У молодої з вінка знімають квітку і сестра пришиває її молодому до шапки або картуза з правого боку, співаючи:

Ой дай ,мати голку,

Ще й ниточку шовку

Пришити квіточку

Молодому зятьочку.

В сестринім віночку,

Зеленому барвіночку.

Закінчивши роботу, вона одягає шапку собі на голову і міцно її тримає, вимагає плату, в той час, як гості намагаються вихопити її.

Ой глянь же ,зятю, на мене,

Що я краща за тебе.

А у тебе грошей міх,

Поклав копійку, як на сміх.

 Потім кидає шапку  старшому боярину, а той повертає її молодому.

Від нареченого з поїздом привозять мішок з подарунками і калачами, їх роздають свашка і старший боярин. Дарують спочатку батьку, матері, хрещеним батькам, братам, сестрам, родичам.    

 За столом гості обмінюються жартівливими піснями. Хлопці співають:  

Тобі, дружко не дружкувати,

Тобі, дружко, та свиней пасти

З довгою ломакою,

З чорною собакою.

Дівчата :

Світилочка мала

Кусок сала вкрала,

За   стіл захилилась,

Куском удавилась

  Відбувається перезва. Нареченому і нареченій дають на тарілці чотири чарки .Старший боярин наповнює чарки нареченого, а старша дружка – нареченої. Молоді частують батька, матір, а та бажає довгого віку і щастя без ліку і перев’язує їх кусками тканини. Наречені частують хрещених батьків молодої, а потім родичів та всіх інших гостей. Молодим дарують кожному окремо. Якщо це матерія  чи рушники, то ними перев’язують, а інші речі та гроші кладуть на блюда. Коли обійшли всіх гостей, молоді тричі кланяються і кажуть: ”Спасибі, що ви прийшли, нас привітали і подарували.” А потім мати: “Спасибі родичі і сусіди, що ви прийшли  і подарували моїм дітям. Дай вам ,боже, здоров я, а молодим жити дружно і нас не забувати.” Перераховують кількість подарованого, якщо число непарне, то старший боярин повинен щось добавити до пари. Подароване забирає свашка і везе з поїздом до нареченого.

 Після перезви все весілля кричить “Гірко”, і молоді цілуються.

Старший боярин ділить коровай і дає всім присутнім.

Проводжають молодих. Їх ставлять на рушник перед іконами  після благословення, мати дає їм по іконі: зятю Ісуса Спасителя, а дочці Матір Божу. Ікони обов’язково в рушниках, із свічками.

Зять дякує батькам за те, що виростили йому дружину, а  дочка за те, що виростили її і віддали заміж. Вони тричі кланяються батькам. А всі співають:

Вигрібай, мати, жар, жар,

Буде тобі дочки жаль.

Кидай у піч дрова,

Оставайся здорова.

Мати зв’язує рушником молодим руки, приказуючи: ”Зв’язую вам руки до купи, щоб жили ви до смерті вкупі.” Між молодими ніхто не повинен пройти. Мати дає хлібину у хустці і при виході  з хати посипає молодих житом, цукерками, монетами. Потім вони сідають на підводу, а мати з хлібом і сіллю   в руці виводить за повід коня з двора. Весільний поїзд, який уже повинен складатися  з парної кількості возів чи саней, їде кататись по селу.

У молодого біля двора зустрічає батько з  хлібом і сіллю і заводить коня в двір. Молоді встають і підходять до порога, де мати  зустрічає з хлібом і сіллю, тричі кланяються,  мати заводить їх у хату. Невістка віддає ікони і хлібину, просить прийняти її в сім ю за дочку.         Ікони відразу вішають на покуті.

Молоді сідають за стіл, гості гуляють.

У вечері приходять придани. Вони співають:

Дорогою та широкою,

Колодязі та глибокії

Кудись нашу, (ім’я),

Та й повезли...

І доказують:

Ведіть нашу,

Нехай нам запляше

Щоб наша родина

Перед нами ходила

Декілька разів виводять інших,   розряжених людей, а лише потім молодих.

На другий день молодих будять, умивають. Наречена дає подарунки свекору і свекрусі, вносять ночви, молода купає і одягає свекруху у подароване. Молода вже в хустці з квіткою з свого вінка.

Весілля продовжується. Тепер у молодого роздають калачі, проходить перезва, ділять коровай. Ввечері приходять снідальники(обов’язково четверо: брат, сестра та інші близькі родичі), зупиняються під двором і співають:

Ми до тебе, (ім’я), йдемо,

Ми ж тобі снідати несемо.

Ти в чужої матері ночувала,

Вона тобі й снідати не давала.

Молоді виходять і запрошують до хати, гостей саджають за стіл.

На третій день гості приходять уже з своєю випивкою і закускою, перевдягаються і ходять “циганять”. Тобто ходять по селу і випрошують щось у людей (в кого курку, в кого гуску та ін) Потім це все віддають молодим.

Після весілля молода тиждень не має права ходити до своїх батьків. А в неділю вона приходить до них з чоловіком та його родичами. Це так звані свати.

Наступної неділі такі ж свати проходять у молодого.

 

Записано  Дяденко Катериною зі слів:  Титаренко Орини Петрівни,  Ворони Ганни Мусіївни,  Івченко Марії Микитівни

2001 рік

Переглянути фото на тему можна тут

c{d

§ § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § § §

 

Хостинг от uCoz